La Generalitat de Catalunya, des de l'any 2008 subvenciona les retribucions dels càrrecs electes dels municipis de menys de 2.000 habitants.
La Carta Europea de l’Autonomia Local, que va entrar en vigor l’1 de setembre de 1988, concreta que l’estatut de la representació local ha d’assegurar el lliure exercici del seu mandat, i ha de permetre una compensació econòmica congruent amb l’esforç i dedicació que en deriva i, si és el cas, la compensació pels beneficis perduts o una remuneració de la feina feta.
És en virtut d'aquesta Carta Europea d'Autonomia Local que la Generalitat garanteix una retribució mínima als càrres electes en aquells municipis als què, per la seva escasa dimensió, els resulta molt gravós complir amb el mandat europeu que Espanya va refrendar al 1988.
S'acaben de fer públiques les compensacions per aquest any, que han afavoit els càrrecs electes de 417 municipis de Catalunya.
Els municipis del Vallès Oriental beneficiats amb aquests ajuts han estat Figaró-Montmany, Sta. Maria de Martorelles, Villalba Saserra, Tagamanent i Montseny.
La compensació es fixa enguany amb un màxim de 1.458,81 € mensuals per càrrec electe a dedicació complerta, per als municipis de fins a 2.000 habitants.
Aquestes compensacions estan en la línia de les recomanacions fetes per l'Associació Catalana de Municipis. Vegeu el quadre següent:
Quadre comparatiu de la compensació per càrrecs electes segons el Departament de Governació i l'Associació Catalana de Municipis
Retribucions en Euros/any. Base: sou de l'Alcalde a dedicació complerta
Fent la proporció, a un Alcalde d'un poble com Sant Pere de Vilamajor la recomanació és d'un sou d'uns 32.000 € anuals (2.285 € mensuals per 14 pagues), i a un Alcalde d'un poble com Sant Antoni de Vilamajor de 37.000 € anuals (uns 2.650 € mensuals per 14 pagues).
14 Comentaris. COMENTEU-HO:
En aquest sentit, i des de un punt de vista economicista i jurídic, això podria donar peu a justificació suficient per fusionar aquests municipis, perquè això no es pot considerar autonomia financera.
D.J.N.G.
Darrerament, tant en poble de SAV com el de SPV, els regidors justifiquen el seu sou en base a les recomanacions de l'associació Catalana de Municipis (ACM).
Recordo que l'ACM és un ens dominat i regit pel CiU i que formen part els municipis on hi ha representació del CiU.
El PSC té una ens similiar: La federació catalana de municipis (FCM).
Per tant, tant l'ACM com la FCM són òrgans dirigits i poc objectius. Només defensen els interessos dels seus afiliats (que a la vegada ho són del seus respectius partits).
Les recomanacions que fan, respecte els sous, no són en cap cas neutrals. Per a mi no són paradigma a seguir.
Quants regidors té SAV? 13
Quants regidors té SPV? 11
Això suma 24.
Si fusionem en un municipi, al no arribar encara als 10.000 habitants, sabeu quans regidors tindríem???
13
Ja tens el primer estalvi.
D.J.N.G.
Si n'hi ha molts que no accepten a la gent de la periferia, que collons dieu de fusionar els dos municipis, millor encara, perque no les forces "vives" de Sant Pere no munteu un referendum al respecte... Que facil es xerrar!
Hombre!, de momento, ya que comparten nuestras escuelas, que las paguen tambien, que nos salga gratis el comedor y el autocar como a ellos, el ajuntament de Sant Pere solo nos subvenciona parte del autocar. Muuuy bien lo del referendum, entiendo que en ambos pueblos.
Amic FS: parteixes -i pateixes- de prejudicis. No són pas sous que facin a ningú normal possar les mans al cap.
Al cap i a la fi no conec cap "encarregat", ni molt menys directiu d'una empresa de 6 milions d'Euros que cobri menys de 50.000 € a l'any.
Un sou similar als 35.000 € els cobren molts mestres de l'ensenyament públic (per treballat 1.200 hores l'any); i un Mosso d'Esquadra en pràctiques té un sou de 33.479,18 € anuals, per posar un parell d'exemples.
Qualsevol barem a aplicar pot estar bé, si està ben construït. Tant de bo només n'hi hagués un i tothom l'hagués d'aplicar.
Ara bé, també cal pensar que un poble de menys de 2000 habitants no tindrà tants funcionaris per fer-lo rutllar com un de 4000 ò 5000 com és el cas de SPV o SAV. Per tant, és lògic que l'alcalde d'un poble petit hagi de tenir proporcionalment més dedicació i, proporcionalment també, un sou més alt que un municipi més gran. Més encara, SPV té més treballadors a l'ajuntament que SAV (sense comptar els mestres. O sigui que, posats a fer, reorganitzem-ho tot.
Prego una mica coheréncia en els arguments, els ajuntaments TOTS, son empreses de serveïs, jo us demano un cop d'ull als plànols dels termes municipals.
Kms de carrers, punts d'enllumenat públic, km de camins a mantenir(catastrals) tipus d'edificació, zones de diseminats, i el més sagnant de tot, potencial económic en ingressos de sectors diverssos, comerç, industria, habitatge, de cada cada municipi i els serveïs que presta, tot plegat marquen efectivament la quantitat de personal per atendre els serveïs que dona l'ajuntament, un municipi per exemple de 13'7 km2 i amb una població compacte al núcli, no és el mateix que una superficie de 35 km2 amb la majoria de la seva poblacio disseminada a la periferia.
Per Spectiva: tu ets el rei dels prejudicis. Els teus comentaris n'estan de plens!!!!
Jo no et discuteixo el que ha de cobrar un alcalde, sinó que et discuteixo les teves fonts referencials.
Justifiques els sous dels alcaldes en base al criteri de l'ACM. Jo només he puntualitzat qui són l'ACM i qui valor tenen les seves consignacions.
Si vols discutir el que un alcalde es mereix cobrar, doncs ens seiem a la taula i discutim!!!! Només vull dir-te que un "encarregat", un professor o un Mosso d'esquadra han de demostrar la seva capacitat i la seva vàlua abans d'exercir el seu càrrec i cobrar. Un alcalde o un filopolític ho ha de demostrar? NO!!!!!!
Crec les persones han de cobrar en funció de la seva capacitat. Els polítics, sobretot els nouvinguts, han de demostrar la seva capacitat de gestionar i de solucionar els problemes. Si és bo, doncs cobrarà més o menys; però si és dolent no es mereix cobrar només "per què dedica moltes hores".
Els polítics de SAV i SPV han demostrat quelcom?
FS, exposes tres línies de debat:
a) Desacreditar les recomanacions de l'ACM per provenir d'una associació de municipis majoritàriament vinculats a CiU.
b) La valoració objectiva, en termes comparatius del què ha de cobrar un Alcalde com persona que dedica el temps a la gestió pública.
c) La vinculació del sou dels Alcaldes a la subjectivitat de si "ho fan bé" o "ho fan malament".
Quant al primer apartat, no crec que les recomanacions de l'ACM estiguin desvirtuades per la font.
Pel que fa al segon punt, a qualsevol li resulta obvi que un Alcalde (d'uns municipis com els de Vilamajor) es podria comparar, com menys, amb un directiu de PIME, un mestre d'ESO o un Mosso d'Esquadra en pràctiques, per reiterar els meus exemples.
No tenen doncs per a mi les dues primeres línies de debat res a debatir.
És la tercera via que planteges la què dóna joc a la controversia.
La relativitat en jutjar la gestió dels Alcaldes va associada al sistema en què arriben a exercir el seu càrrec: a priori ho faran malamant per a tots aquells que no l'han votat. És tramposa aquesta manera de jutjar i ens porta a una espiral sense conclusió objectivable.
Que ho facin bé o malament és doncs una qüestió relativa, subjectiva, que no serveix per posar preu al treball dels Alcaldes i Regidors.
Sí que és objectiva, però, la seva dedicació a gestionar la cosa comuna i això, sense cap mena de discussió, s'ha de retribuïr al nivell de la seva responsabilitat.
Escric aquestes quatre ratlles en aquest blog, perqué a pesar de ser un forum de debat, la gent que hi participeu, teniu un grau de implicacio al nostre municipi.
Aquest matí, ens ha deixat per sempre, en Josep Ma. Sanchez, l'actual notificador i antic algutzil, treballador del ajuntament de Sant Pere des de la legislatura Icart, sempre tranquil, sempre ponderat, la gent que l'apreciavem el trovarem a faltar. Descansa en Pau.
Al cel sia. Fill de Sant Celoni.
Si la feina que fa un regidor està ben feta jo mai el criticaré encara que sigui d'un partit que no he votat.
Tu no faries el mateix?
..... o potser si!!!!
Per cert, els tres punts que parles (Per Spectiva nº 11) són subjectius. No entrem en aquesta discussió per què no porta enlloc.
Tant que t'agrada les regles de joc vet aquí una: és el ple el que decideix el sou dels regidors. Respectem la seva sobirania!!!
Publica un comentari a l'entrada