Llegeixo als pressupostos municipals de 2007 que els ingressos municipals d'enguany, per tinença d'un gual, són de 550,- Euros, per a tot l'any.
Consulto l'Ordenança corresponent, i veig els següents imports (de 2004):
- Edificis privats d'habitatges: 10,50 Euros/any.
- Locals d'activitats: 30,50 Euros/any.
- Garatges i tallers de reparació: 200,- Euros/any (no n'hi ha ni un).
Coneixent els preus que es paguen en altres poblacions, el preu que es paga a Sant Pere de Vilamajor resulta absolutament irrisori. A la vista de l'import pressupostat, deuen ser tot just una trentena de guals els que paguen la taxa.
Imports anuals per taxa d'entrada de vehicles
Ajuntaments de Barcelona de menys de 7.000 habitants
Any 2002
Ajuntaments de Barcelona de menys de 7.000 habitants
Any 2002
Notes: L'eix d'ordenades indica la quota anual, en Euros. En blau: guals particulars. En vermell: guals de locals comercials.
Font: Associació Catalana de Municipis
Font: Associació Catalana de Municipis
No soc gaire amant d'engrossir les butxaques de les Hisendes amb impostos pels que no obtinc cap servei concret específic, però la de gual es tracta d'una taxa, és a dir, del pagament d'una quota de preu per a la utilització d'un element de titularitat pública.
Soc conscient de l'alt cost que representa per al nostre municipi la urbanització dispersa que ell mateix ha creat, i per això reconec que, d'una o altre manera, viure a Sant Pere no pot resultar tant barat com fer-ho en altres llocs. Però, no només és més barat, sinò que a més està a preu de saldo! (mireu si no el què pagueu de Contribució per un xalet amb parcel.la de 1.000 m2 que si el venguessiu us n'en donarien com menys 80 quilos).
En sembla encara més irrisori, no obstant, que es cobri només 30 Euros per a la càrrega i descàrrega als locals d'activitats.
Per tot això crec i demano, assumint el risc de resultar criticat:
a) Que es reformi la Ordenança de Guals, tot i sent del 2004, aplicant una fórmula de coeficients multiplicatius de:
- Preu base.
- Tipologia dels usuaris o de les finques a les què s'accedeix.
- Factor d'aprofitament per horaris i calendari d'utilització.
- Categoria del carrer.
b) Que tothom qui tingui un gual pagui la taxa de gual (que ningú es queixi quan no pugui entrar a casa seva per tenir un cotxe aparcat a l'entrada del seu garatge).
c) Que el preu resultant, atenent la majoria de casos, sigui com menys de 30 Euros/any (import que continua sent irrisori).
d) Que s'estableixi un calendari progressiu per elevar l'import mig de la taxa a valors més adequats als temps -difícils- que vivim.
c) Que, per l'Ordenança, es vinculi la taxa de guals al manteniment de les voreres del municipi i a la neteja viària dels carrers, així com a subvencions a la instal.lació del mercat en la via pública.
d) Que, per als habitatges unifamiliars aïllats i adosats (que tenen obligació de tenir com menys una plaça d'aparcament interior), la quota resultant s'inclogui com suplement de l'IBI. (Així la gestió serà molt més eficient i ens estalviarem les plaquetes, que costen més que la taxa).
e) Que es revisi la taxa de gual per a tots els establiments comercials, industrials i de serveis que en gaudeixin.
550 Euros a l'any em semblen ridículs, deu costar més tota la operativa administrativa de recaptar-los.
Si el nostre Ajuntament disposa de més diners, i com aquests, justament obtinguts, més retorn en tindrem tots plegats, i d'això no en pot ningú tenir dubtes. L'Hisenda municipal necessita un respir, per poc que sigui ...
I que consti que no cobro comissions ni dec favors.
I que consti que no cobro comissions ni dec favors.
0 Comentaris. COMENTEU-HO:
Publica un comentari a l'entrada