No ens diran de pujar els impostos.
Any rera any, les despeses corrents de l'Ajuntament de Sant Pere de Vilamajor s'han anat incrementant amb la notable millora dels serveis municipals. En canvi, però, les contribucions directes dels ciutadans de Sant Pere de Vilamajor per sostenir aquestes despeses corrents, tot i augmentant, no ho han fet en la mateixa proporció.
A grans números, les despeses corrents principals són 1.700.000 Euros de despeses de personal i 1.650.000 d'adquisició de béns i serveis.
En canvi, també a grans trets, per l'IBI es recapta 1.100.000 Euros, i uns 270.000 Euros per Impost de Circulació (vehicles de tracció mecànica). Un altre 1.000.000 d'Euros, anant molt bé, es recapten de la resta d'impostos (IAE, ICIO, Plusvàlua) i les taxes.
De forma corrent, doncs, les famílies de Sant Pere de Vilamajor contribuïm amb uns 1.370.000 Euros anuals al manteniment de la cosa comuna, que només de despeses corrents ens costa, com he indicat abans, uns 3.350.000 Euros. hi ha doncs un "dèficit" de prop de 2 milions d'Euros, que si afegim la resta d'impostos i taxes es rebaixa a 1.000.000 d'Euros, dèficit encara exagerat.
Hi ha doncs un desfasament de gairebé 1.000.000 d'Euros, que cada cop costa més de cobrir amb transferències d'altres ens (com ara la participació en els tributs de l'Estat).
Cada cop costarà més de cobrir el forat entre els impostos familiars directes i les despeses corrents. Actualment, per exemple, les taxes de recollida d'escombreries no cobreixen ni un 80% del seu cost real. El "xollo" dels estiuejants, que paguen com tothom i gasten una quarta part de serveis públics, comparativament amb un resident habitual, ha permès durant dècades que el nostre poble visqués per sobre de les seves posssibilitats reals, però s'ha anat exhaurint any rera any, i té ja poc marge.
Es plantegen únicament dues solucions:
- Retallar despeses, és a dir, retallar serveis. Quins? Com? Fins quan?
- Incrementar els impostos.
La retallada de despesa té un límit, per molt que es facin eficients. Els ingressos no tenen límit. Aquesta és la clau.
La pressió fiscal directa corrent per càpita a Sant Pere de Vilamajor és de les més baixes de Catalunya, i a totes llums insuficients per l'elevat cost de manteniment del nostre sistema de barris en unifamiliars (els famosos "20 metres de vorera per casa" que mai em cansaré de repetir). Sabeu per exemple el què puja la factura d'electrictat cada mes?
Cal que, com a mínim, en la propera legislatura, s'incrementin l'IBI i l'Impost de Circulació.
Pel que fa al primer Impost, a Sant Pere de Vilamajor hi ha unes 3.000 parcel.les urbanes, de les quals unes 1.000 estan encara sense edificar. Les parcel.les sense edificar paguen només l'IBI del valor del sòl, valor vigent a preus d'ara fa 24 anys (recordeu què valia un metre quadrat de parcel.la al vostre veïnat ara fa 24 anys?), és a dir, ben poca cosa.
La primera providència seria doncs, pujar uns 300 Euros a l'any la quota líquida de les parcel.les sense edificar, així, com menys, els patrimonialistes contribuirien d'alguna manera a fer poble, i potser animarien la construcció, o la compra-venda de solars.
En una pujada progressiva a quatre anys, es podrien recaptar en total uns 750.000 Euros en aquesta legislatura. Deixo de banda una altra cosa que no es farà, com ara revisar els valors cadastrals del conjunt del municipi, que hauríen de permetre recollir uns altres 200.000 Euros a l'any, per homologar-nos a municipis amb el cost que té el nostre.
Pel que fa a l'Impost de Circulació, sempre tenint en compte la progresivitat per la potència dels motors, caldria apujar com menys uns 5 Euros linials, fet que aplicat sobre els més de 3.400 vehicles de parc ens permetria recollir d'entrada uns 15.000 Euros anuals més, i, en progresivitat, uns altres 10.000. I em quedo baix, doncs cal tenir en compte el que costen de mantenir els 80 quilòmetres de carrers asfaltats del nostre municipi pels què passen cada dia aquests vehicles.
Aplicant aquestes mesures, sense gaire més esforç per al conjunt de la població, aconseguiríem reduïr el dèficit insostenible entre els impostsos directes i les despeses corrents, dèficit que ens portarà a uns serveis degradats ja en aquesta legislatura per encetar.
(I que es digui d'algú que és "políticament incorrecte", a la vista de la generalitat de la nostra classe política, cal qualificar-ho d'afalagament).
(I que es digui d'algú que és "políticament incorrecte", a la vista de la generalitat de la nostra classe política, cal qualificar-ho d'afalagament).
1 Comentaris. COMENTEU-HO:
Quanta raó tens en les teves argumentacions. Hi ha un problema financer greu a l'ajuntament i tots em som conscients. No se pas quina és la millor solució però si que estic convençut de qui és el culpable: dels gestors passats i futurs, o sigui, dels que volen anomenar-se, molt sovint amb grandiloqüència, polítics.
Jo sóc un dels que gaudeixen de 20 metres de façana però de cap de les maneres em sento un privilegiat. Quan vaig venir a viure vaig ser prou hàbil per preguntar la fiscalitat que hauria de suportar la meva economia per tenir una casa a quatre vents. Em van donar unes dades econòmiques adequades als meus ingressos, per la qual cosa vaig decidir traslladar-me a viure a Can Vila. La culpa no es meva que la meva fiscalitat sigui insuficient, en tot cas hauria de ser dels antics gestors municipals per no tenir-ho en compte.
Per altra banda, només caldrà veure els programes electorals dels partits polítics per acabar de lligar caps: si es portés a terme tot el que els gestors prometen, l'ajuntament es quedaria arruïnat en 4 anys. Potser caldria fer un cop de cap i prometre allò que son capaços de duu a terme sense arruïnar el poble.
Per Spectiva: el de 20 metres de façano no som uns privilegiats, tant sols complim les normes establertes
Publica un comentari a l'entrada