Darreres entrades:

14/10/08

Sobre els guals

Com sia que el tema de l'aplicació de la taxa d'entrada de vehicles per les voreres ha generat dubtes i comentaris, en especial els referits a les diferències amb els "guals", crec oportú centrar alguns comentaris (sotmés a d'altres opinions millor fundades):

1- S’entén per gual a la via pública, l’espai delimitat de la vorera o del vial destinat en exclusiva al pas de vianants, sobre el que es concedeix l’ús privatiu a precari a una persona per tal de fer possible l’entrada i sortida de vehicles a recintes.

2- No existeix cap ordenança a Sant Pere que parli de guals, per bé que en alguns -pocs- Ajuntaments encara es cobra per la placa quan hom s'inscriu en la matrícula de la taxa.

L'Ordenança Fiscal 21 és la que regula a Sant Pere l'entrada de vehicles per les voreres (trobareu el text íntegre en l'espai web de l'Ajuntament).

Arreu la taxa de gual és la mateixa que la d'autorització de pas per les voreres.

3- Àdhuc els
pressupostos municipals de Sant Pere indiquen en el capítol corresponent, el de "Taxa entrada de vehicles. Guals" (cap. 31101).

Un dubte però: en els mateixos pressupostos hi ha un capítol d'ingressos, el 31005 que s'anomena lacònicament "Plaques". Que són? No seran les plaques de gual? Si ho són, en quina ordenança es recullen?

Una anàlisi ens dóna més pistes. El total del capítol 31005 previst és de 1.000 € per al 2008, quan el capítol 31101 és de 1.200 €. Comptant que les plaques es pagarien d'un sol cop i per sempre, aquests pressupostos podrien lligar amb la hipòtesi de que cal pagar unes "plaques" per guals. Però si mirem el pressupost del 2007 en resulta també 1.000 € per les plaques, i 550 € per a la taxa d'entrada de vehicles-guals. Ara no lligaria, doncs no sembla raonable que es pagui quasi el doble per les plaques noves de l'any que per la taxa d'entrada de vehicles.


Penso que aquestes "plaques" han de ser una altra cosa, però ni en els pressupostos municipals ni en cap altre document oficial es fa esment de què les plaques de gual s'hagin de pagar.

Agrairia informació al respecte d'algú que ens ho pugués explicar.


4- El pagament de la taxa concedeix autorització per a "l’aprofitament especial que té lloc per l’entrada de vehicles a través de les voreres".

La quota tributària s'estableix en els següents termes:
  • Entrada de vehicles a edificis o cotxeres particulars o aparcaments individuals de propietat dins d’un aparcament general. Per cada plaça: 10,50 €/any.
  • Entrada a garatges o locals per a la seva reparació o per a la prestació dels serveis de greixatge, rentat, banyat i similars. 200,00 €/any.
  • Entrada a locals comercials o industrials per a la càrrega i descàrrega de mercaderies. 30,50 €/any.
Val a dir que aquestes quotes, amb idèntica conceptualització estan vigents des del 2003. (Per cert, un imperdonable error va fer que les ordenances fiscals de 2007 aprovades per l'anterior Consistori quedessin anul.lades, i durant l'exercici prorrogades les quotes de 2006).

5- Sent la taxa el pagament per una autorització d'entrada de vehicles a través de la vorera, quan hagi pagat la taxa que em correspon per travessar la meva vorera (dic meva perquè la que tenim la va pagar la meva família i no l'Ajuntament), podré passar per anar al garatge, i se me'n fot que tingui o no placa, doncs la llicència em permetrà traspassar el "gual".

6- Si us cobren per una placa, que us diguin en base a quin article de quina ordenança es cobra aquesta "nova taxa".

7- L'Ordenança Municipal de Circulació de Sant Pere de Vilamajor, estableix però una sanció de 250 € per "Col.locar o no retirar plaques de gual que no gaudeixin de la preceptiva autorització municipal". (Aquest redactat, com en altres publicacions és confós: són les plaques les que han de tenir autorització, o són els guals? Dedueixo, en tractar-se d'una norma de circulació, que la vàlida és la segona interpretació).

És a dir, si es té la perceptiva autorització municipal -que no és altre que haver pagat la taxa d'entrada de vehicles- no farem cap infracció quan col.loquem una placa de gual en la façana de la vorera per la qual tinguem autorització.

La placa de gual, és de fet una protecció per a què ningú aparqui legalment en l'espai d'entrada dels vehicles, doncs seria una infracció fer-ho. Si no hi hagués placa, de fet qui vol aparcar no faria cap infracció, en no tenir constància de què no ho pot fer (en altres temps es pintaven les vorades de groc).

8- A Sant Antoni les coses estan més clares: l'Ordenança reguladora, en la seva versió de 2005 (vigent per al 2006) prescriu:
  • Per l'entrada i sortida de vehicles en habitatges unifamiliars: 30 € any.
  • Per l'entrada i sortida de vehicles en habitatges plurifamiliars: 90 € any.
  • Per adquisició d'una placa de gual: 20 € d'una sola vegada.
Al 2007 (per al 2008) es modifica en els següents termes:
  • Quota mínima fins a 2 vehicles de capacitat (s'entén capacitat de l'aparcament): 40 € any.
  • Per cada vehicle que superi aquest nombre: 25 € any.
  • Placa de gual segons cost de la placa (!): 20 €.
(Trobareu els textos a l'enllaç corresponent de l'Ajuntament de Sant Antoni).

Apart de donar-vos compte de les abismals diferències de quotes amb Sant Pere, a Sant Antoni la placa de gual si que està regulada, i òbviament és per a una sola vegada (la d'inscripció en la matrícula).

9- Interessants algunes qüestions legals:

Si d'un gual es deixa de pagar la taxa anual, l'autorització per a travessar els vehicles per la vorera continua vigent (en mora de pagament), o s'entén automàticament revocada? Aquesta interesant qüestió planteja tres aspectes:
a) Que hi hagi la placa de gual i un cotxe hi aparqui davant (podent aparcar-se en general en aquella calçada). S'ha d'enretirar el vehicle? S'ha produït realment una infracció a les normes de trànsit? El titular del gual és infractor segons es deduiria d'alló que indico en el punt 7?
b) Que no hi hagi placa però la llicència estigui al dia. En aquest cas, l'Ajuntament que concedeix l'autorització per passar per la vorera, ha de fer-la respectar, i la Vigilància Municipal haurà d'enretirar qualsevol vehicle que ho impedeixi, sense tramitar cap denúncia, en no existir la pertinent senyalització.
c) En un immoble plurifamiliar, que passa amb la autorització si un dels veïns no paga la taxa? (Per aixó s'hauria de precissar que el subjete passiu sigui en aquest cas la comunitat de propietaris).

També cal tenir en compte un fet que no ha de passar desapercebut al nostre Ajuntament: com sia que la taxa, en aquest cas, és de recepció obligatòria, i per tant independent de la utilització que en faci o no l'interessat, amb la llicència de primera ocupació de qualsevol local o habitatge amb places de garatge ja s'ha de meritar la taxa corresponent; no hauria de ser de cap altre manera.

Finalment, encara que no ho especifiqui en concret la nostra Ordenança, cal entendre que els subjectes passius de les anualitats de la taxa són els propietaris dels immobles (val al respecte alló dit en referència a les comunitats de propietaris) que disposen de les places d'aparcament (es facin o no servir), que en siguin titulars a 1 de gener de cada any (com l'IBI). Continuo per aixó recomanant a l'Ajuntament que inclogui aquesta taxa en el rebut de l'IBI dels habitatges unifamiliars per evitar inútils gestions afegides.

Crec que aquestes i altres qüestions pràctiques s'haurien d'inclore en l'Ordenança, ara que es vol aplicar massivament, doncs si no el tema assolirà encara més la dimensió d'un conflicte d'ordre públic, i mai més ben dit.

10- En definitiva, a la vista de les coses, un cop pagada la taxa, de moment, aniré a la ferreteria de Llinars a comprar una placa de gual, que per això les venen.


Seria d'agrair que l'Ajuntament, a través del seu espai institucional,
aclarís aquestes qüestions.

0 Comentaris. COMENTEU-HO: