Entre 2006 i la primera meitat de 2007, l'Ajuntament de Sant Pere de Vilamajor va signar diversos convenis urbanístics als efectes de facilitar la nova planificació del municipi.
Les actes de les Juntes de Govern (veure enllaç a la pàgina web de l'Ajuntament en aquest mateix blog) van anar donant-ne comptes.
Excepte pel que fa als eixamples del nucli principal, la totalitat dels convenis signats tenen com a comuns denominadors dos aspectes remarcables:
a) Obtenien, per a diversos usos públics, porcions de terrenys qualificats fins llavors com no urbanitzables (fins i tot per adquirir zones verdes).
b) Contraprestaven al cessionari dels terrenys amb porcions de terreny edificable, que permetien construir des d'un habitatge fins més d'una dotzena (singularment, s'incloia també un espai per a una benzinera, o tot un polígon industrial).
Els diferents polígons d'actuació contemplats en la darrera versió del POUM-2005 significaven 144.000 m2 de nou sòl residencial d'aprofitament privat, equivalent a 416 nous habitatges, juntament amb uns altres 69.400 m2 d'equipaments privats (zona industrial i benzinera).
Es fa difícil calcular l'increment del valor dels terrenys en passar de no urbanitzables a edificables, tenint en compte que en bona part dels solars l'antiga planificació urbanística no havia deixat expectatives de requalificació. Estariem parlant, no obstant d'uns 150 nous habitatges, i d'unes 7 Ha de sòl per a equipaments privats.
No discutiré ara l'oportunitat que significa per al municipi disposar d'unes quantes hectàrees per a usos públics (uns 115.000 m2), la creació de nous vials (uns 10 Km), o dels espais que es reservaven com zona verda (133.000 m2). Tampoc discutiré en aquesta ocasió sobre la idoneïtat dels usos ni els emplaçaments; tant sols em pregunto:
Quant valien en realitat aquests terrenys, majorment no urbanitzables, obtinguts pel municipi?
S'havia calculat la equidistribució de beneficis i càrregues inherents a aquests convenis?
Estaven adequadament compensades al municipi les eventuals plusvàlues obtingudes?
Afortunadament la posada en vigor de la nova Ley del Suelo, que va entrar en l'1 de juliol de l'any passat, està destinada precissament per a tractar situacions com aquesta.
El nou Avantpla del POUM-2008 ha anul.lat de facto la vigència d'alguns d'aquests convenis, en particular els que fan referència a Can Son-La Creueta i Can Lip-Cal Bord, en sintonia amb la ferma posició dels membres actius de l'anterior Comissió d'Urbanisme, quina convicció va fer retirar el POUM-2005 pocs dies abans de què es forcés la seva aprovació inicial.
El nou Consistori va tornar a posar aquesta foto a l'àlbum del nostre patrimoni. Gràcies !
Les actes de les Juntes de Govern (veure enllaç a la pàgina web de l'Ajuntament en aquest mateix blog) van anar donant-ne comptes.
Excepte pel que fa als eixamples del nucli principal, la totalitat dels convenis signats tenen com a comuns denominadors dos aspectes remarcables:
a) Obtenien, per a diversos usos públics, porcions de terrenys qualificats fins llavors com no urbanitzables (fins i tot per adquirir zones verdes).
b) Contraprestaven al cessionari dels terrenys amb porcions de terreny edificable, que permetien construir des d'un habitatge fins més d'una dotzena (singularment, s'incloia també un espai per a una benzinera, o tot un polígon industrial).
Els diferents polígons d'actuació contemplats en la darrera versió del POUM-2005 significaven 144.000 m2 de nou sòl residencial d'aprofitament privat, equivalent a 416 nous habitatges, juntament amb uns altres 69.400 m2 d'equipaments privats (zona industrial i benzinera).
Es fa difícil calcular l'increment del valor dels terrenys en passar de no urbanitzables a edificables, tenint en compte que en bona part dels solars l'antiga planificació urbanística no havia deixat expectatives de requalificació. Estariem parlant, no obstant d'uns 150 nous habitatges, i d'unes 7 Ha de sòl per a equipaments privats.
No discutiré ara l'oportunitat que significa per al municipi disposar d'unes quantes hectàrees per a usos públics (uns 115.000 m2), la creació de nous vials (uns 10 Km), o dels espais que es reservaven com zona verda (133.000 m2). Tampoc discutiré en aquesta ocasió sobre la idoneïtat dels usos ni els emplaçaments; tant sols em pregunto:
Quant valien en realitat aquests terrenys, majorment no urbanitzables, obtinguts pel municipi?
S'havia calculat la equidistribució de beneficis i càrregues inherents a aquests convenis?
Estaven adequadament compensades al municipi les eventuals plusvàlues obtingudes?
Afortunadament la posada en vigor de la nova Ley del Suelo, que va entrar en l'1 de juliol de l'any passat, està destinada precissament per a tractar situacions com aquesta.
El nou Avantpla del POUM-2008 ha anul.lat de facto la vigència d'alguns d'aquests convenis, en particular els que fan referència a Can Son-La Creueta i Can Lip-Cal Bord, en sintonia amb la ferma posició dels membres actius de l'anterior Comissió d'Urbanisme, quina convicció va fer retirar el POUM-2005 pocs dies abans de què es forcés la seva aprovació inicial.
El nou Consistori va tornar a posar aquesta foto a l'àlbum del nostre patrimoni. Gràcies !
Can Lip i el bosc de Cal Bord tal com els trobem avui en dia. A la dreta La Plana
Ja és hora doncs que l'Ajuntament denuncii i declari la nul.litat dels convenis afectats per aquests àmbits, doncs el nou POUM no contempla les operacions urbanístiques incloses en els mateixos.
Costarà diners, però, anul.lar algún d'aquests convenis, apart de les despeses registrals que aniràn a càrrec de l'Ajuntament.
A la vista de la evidència, resultaria anacrònic que algun grup polític s'oposés a l'aprovació del nou POUM fins que no es respectin aquests convenis.
Costarà diners, però, anul.lar algún d'aquests convenis, apart de les despeses registrals que aniràn a càrrec de l'Ajuntament.
A la vista de la evidència, resultaria anacrònic que algun grup polític s'oposés a l'aprovació del nou POUM fins que no es respectin aquests convenis.
0 Comentaris. COMENTEU-HO:
Publica un comentari a l'entrada