Darreres entrades:

3/10/11

Algú dels dos està equivocat: penso que no soc jo

En els darrers anys, gent despabilada va presentar llicències de construcció davant la perspectiva d'enduriment de la normativa urbanística derivada del POUM.

Per exemple, els habitatges de fusta estan actualment prohibits. Calia donar-se pressa i entrar una llicència perquè demà serà impossible.

Doncs bé, treballant tot el dissabte, i fins i tot el diumenge, la casa de fusta ha aparegut al carrer Sant Bernat. La Vigilància Municipal hi ha passat un parell de vegades aquest cap de setmana, i no s'ha enterat.

Bé, la llicència es va obtenir abans de què el POUM-2008 fos aprovat. L'obra ha estat dos anys parada: encara no tocava. I ara reneix amb un sostre quina inclinació contavé manifestament les NNSS-87 sota les què es va aprovar la llicència, que prohibeixen sostres amb més del 30-35% de pendent (la que parlo fa més del 40%). 

No és la única: un xalet suïs a la Unitat II de Can Derrocada té un sostre de vertígen... Visible per a tothom que passa -i mira- per la BP-5109.

I al carrer El Sui, a 200 metres de l'Ajuntament, per més senyes, una casa recent estrenada incompleix com si res la normativa sobre tanques de parcel.la, doncs la que hi ha en castellà en diríem "un cañizo".

Seguim... l'Òscar: al carrer Xaloc, dos esquelets fills de l'orgia especulativa, tenen 1,2,3,... 4 plantes! Mai es podran legalitzar i, en compliment de la Llei d'Urbanisme s'haurien d'enderrocar ja. Es venen per 290.000 euros: una ganga, doncs amb la llicència caducada mai podran acabar-se, amb quatre plantes!!

Impagable el text de l'anunci de "l'habitatge": "Superf. 317. 92 m², 4 habitaciones (1 suite, 3 dobles), 2 baños, 1 aseo, cocina, comedor, terraza, garaje, soleado (???). Precio negociable, escuchamos todas las ofertas". Ull! no us feu il.lusions, és l'esquelet de la foto...!

Quan hom compara els planells de les llicències amb la realitat, apart d'una interpretació "sui generis" de la normativa urbanística, ens trobem que la realitat desborda la ficció.

També la realitat desborda la tinta xina pel que fa al compliment de l'article 69 bis de les NNSS: (Les plataformes d'anivellació a l'interior de la parcel·la (a excepció dels soterranis) s'hauran de disposar de manera que no sobrepassi els talús ideals de pendent 1:3 (altura:base) traçats des de les cotes, per sobre o per sota, possibles als llindars. Els murs que sorgeixin de l'anivellació del terreny no podran assolir, en cap punt, una alçada superior a 1,5 metres per sobre de la cota natural del llindar ni a una alçada superior a 2,2 metres per sota de la cota natural del llindar. Els murs interiors de contenció de terres no podran sobrepassar, per la seva part vista, una alçada superior a 3,7 metres).

Estarem prevaricant? O simplement és desídia?

Recordem que les il.legalitats urbanístiques prescriuen al cap de 10 anys!!!
No vull mal a ningú, però destroçar el territori, incomplir la Llei no hauria de sortir de franc.

A algun Tècnic Municipal, apart de caure-se-li cara de vergonya, se li hauria de recordar -per les bones o per les males- quina és la seva responsabilitat.

9 Comentaris. COMENTEU-HO:

Jordi ha dit...

Bon dia,
Sóc el culpable de la casa de fusta que ha aparegut al carrer Sant Bernat.
Només volia aclarir que la construcció no ha estat aturada 2 anys. Es va começar al Juny del 2010, després d'haver obtingut la llicència corresponent. Volia una casa de fusta simplement perque m'agraden. Si s'han prohibit ara amb les noves normes, doncs la veritat es que no ho entenc, perquè és un material de qualitat excepcional.
Jo no conéc al detall totes les normes urbanistisques actuals ni les que havien quan jo vaig demanar la meva llicència (per aixó estàn els arquitéctes i técnics), però lo que us puc assegurar es que jo sóc el primer que no volia fer res que no estigués permés. L'inclinació de la teulada es va comentar i juraria que l´únic impediment era que l'alçada màxima no superes els 8 o 9 metres (ara no estic segur).

L'únic que vull es fer una casa per la meva familia i poder viure tranquil en un lloc que considero excepcional.

Jordi ha dit...

Hola de nou,
Sobre el tema de la pendent... he estat rebuscant a la meva bústia correus al respecte:

Lo que tinc es la resposta del constructor a la consulta que va fer l'arquitecte a l'ajuntament:

"Para la zona de la vivienda se puede hacer PB+2PP y por encima de esto una cubierta con pendiente máx. del 30%. Pero le han dicho que eso es el volumen máximo que puede tener la edificación. Es decir que si se hace más baja, por ejemplo de PB+1PP se le puede dar otra pendiente a la cubierta mientras no salgas fuera del límite que marcaría la altura reguladora máxima con una pendiente del 30%.

No sé si me he explicado. Está limitada la pendiente de la cubierta cuando esta está por encima de la altura reguladora máxima. Si estamos dentro de la altura reguladora podemos darle una pendiente más inclinada siempre que no salgamos de la envolvente que marca el límite."


Jo sóc el primer que considero que les normes existeixen per complir-les, però hi han detalls que has de deixar en mans dels técnics, que son els responsables.

Salutacions,

Per SPectiVa ha dit...

Jordi, gràcies pels teus aclariments i franquesa en respondre.

És clar que els ciutadans d'apeu hem de confiar en els tècnics, però uns pels altres, com repetidament he vingut denunciant, amb la seva lectura "sui géneris" de la normativa, han propiciat la trista imatge -irreparable- que podem veure a molts indrets del nostre poble.

Per SPectiVa ha dit...

Dóna una ullada a : http://canderrocada.blogspot.com i veuras del què et parlo.

Salutacions.

Jordi ha dit...

Hola PerSPectiVA,
Estic d'acord amb tú que amb el BOOM immobiliari dels últims 10 anys, sobretot els promotors que es dediquen a construir sense cap mena d'escrúpul, han aparegut moltissimes irregularitats i "tothom ha mirat cap a l'altre costat".

En el meu cas, jo tenia el meu terreny a Can Derrocada des de fà ja uns quants anys i quan he començat a construïr el projecte mes important de la meva vida (la meva familia), hem decidit que hi podriem ser feliços al meu terreny de Sant Pere.

La casa l'estic fent per mi i tal com deia, estic intentant en la mida de lo possible complir amb tots els paràmetres urbanistics de la zona. Si alguna cosa no s'ha fet del tot correctament, us demano disculpes als veins de la zona.

Per SPectiVa ha dit...

Jordi, estic convençut de què tu, com molts altres propietaris, no en tens cap culpa, i per tant no et prenguis els meus comentaris a títol personal.

El 2 d'abril de 2009 es va fer l'aprovació inicial del POUM, en la què s'explicita, entr d'altres normes, que està prohibida la construcció de cases de fusta. Com és perceptiu, a partir d'aquell moment, els tècnics municipals havíen d'aplicar a les noves llicències la normativa més restrictiva (la del POUM en comptes de la de les NNSS-87).

El 2 de juliol de 2010 va tenir lloc l'aprovació provisional del POUM, amb la qual cosa, de fet, la nova normativa ja substituí a l'anterior del 1987.

No em queixo dels propietaris, sinò de l'actuació dels tècnics municipals intepretant la normativa a la seva manera i, curiosament, sempre de manera menys restrictiva.

Crec que en el teu cas ets una de les víctimes colaterals d'aquesta mena d'actuacions.

Cordialment,

Jordi ha dit...

Justament el meu projecte va entrar a l'ajuntament el dia 6 d'Abril del 2009 i va quedar aprobat el 22 de Febrer del 2010.

Et puc assegurar que en el meu cas, personalment no tenia ni idea de canvis de POUMS ni noves normes i restriccions, ni encara menys les dates d'aplicació.

Si durant tot aquest temps, ja se sabia que les cases de fusta estarien prohibides (cosa que no entenc), doncs s'hauria d'haver-me notificat alguna cosa. M'hauria estalviat moltissims calers i mals de cap.

Lo mateix respecte a la taulada. La pendent al projecte es del 42% i aquesta és exactament la que hi ha a la casa.

Anònim ha dit...

I la regidoria d'Urbanisme no hi té res a dir?

Anònim ha dit...

La regidoría d'urbanisme, es posa com ha fet sempre en mans dels seus tècnics i assesors, que per això hi son, altre cosa és que hem de passar consultes sobre tot alló, que els ciutadans els preocupa o creuen que fem malament.

Sihem tot aixó, el ciutada creu que se li esstà prenent el pel o l'estan enganyan, hi ha instàncies a les que pot recorrer sempre, dept. D'urbanisme etc... També hi ha gent emprenyada perqué no se li dona llicència " per un no res " i algún enderroc per incompliment de normes, com sempre fer demagógia és fàcil.